piątek, 11 sierpnia 2017

A potem stało się teraz

Janus
Ianus bóg początków, drzwi, furtek, bram, przejść, mostów, umów, układów sojuszniczych, przemian, zmian, czasu, końców dwie twarze, skierowane na wschód i zachód Ianuspater, Ianus Quadrifrons, Ianus Bifrons, Ianus Geminus

przeszłość, początek, wschód
Kiedyś swój czas mieli starzy bogowie — władający siłami natury bohaterowie mitów, personifikacje pojęć istotnych dla ludzi, opiekunowie i wrogowie. Rzymianie modlili się do niego przed rozpoczęciem każdego ważniejszego działania, a on starał się jak mógł za to odwdzięczyć, czuwając nad miastem przez cały okres jego istnienia. Miał cel i środki, które pchały go do działania i sprawiły, że podejmowanie decyzji, nawet tych trudnych, wydawało się łatwiejsze. Rozwinął wtedy w sobie upór połączony z dziwnym przymusem robienia wszystkiego po swojemu, nawet jeśli słuszność jego rozwiązań często była dyskusyjna, a także dumę, która rosła wraz z chwałą Rzymu i nawet upadek cesarstwa oraz epoki, które po nim nastąpiły nie mogły jej umniejszyć.
Potem nadszedł czas nowych bogów, nierzadko silnie powiązanych z nowym stylem życia, a wraz z nim kolejne wyzwania, którym Starzy Bogowie musieli stawić czoła. Być może znalazł się na przegranej pozycji, odkąd upadł stary Rzym, ale pozostało mu doświadczenie i cechy rozwinięte jeszcze w czasach świetności. W ciągu ponad tysiąclecia zdążył się pogodzić z brakiem jakichkolwiek oznak czci, i choć nadal zdarza mu się zachowywać jak rzymscy nobilowie z czasów cesarstwa, idealizujący republikę, z tą różnicą, że republiką jest dla niego cała starożytność, to trzyma się własnej natury, nakazującej patrzeć nie tylko w przeszłość, ale też w przyszłość. Stąpa więc twardo po ziemi, jednocześnie zachowując własne, stare zasady, a na co dzień przynajmniej stara się trzymać tych narzuconych przez nowe czasy, narzekając przy tym na wszystkie współczesne idiotyzmy pokroju uzależnienia ludzi od elektroniki. Dostosował się, na swój sposób, z cierpliwością, pozwalającą przez lata robić za zegarmistrza do spółki z Saturnem, oraz pragmatyzmem, który pozwolił mu dostrzec, kiedy nie miało to już sensu. Utracił część rzymskiej powagi, choć często brakuje mu dystansu i z całą pewnością nadal ma problem z współpracą z bogami z innych panteonów. Wspomina, ale niezbyt często, i choć obawia się zapomnienia, zanim nastąpi ten przez wielu przepowiadany moment, a nastąpi na pewno, woli zając się swoją pracą, użeraniem się z inwestorami-idiotami, próbowaniem nowych przepisów z kuchni włoskiej, a nawet szukaniem strzemion w produkcjach historycznych o Rzymie i rozmowami z Saturnem o nawożeniu pomidorów potasem niż braniem udziału w dziwnej wojence, która ma tyle sensu, co wyczekiwanie nadejścia kalend greckich. Nie ma też zamiaru bratać się z bandą klaunów i innych przebierańców cyrkowych, nazywanych w innych kręgach nowymi bogami, którzy może nie zrywają z tradycją, ale z prawdziwymi bogami mają tyle wspólnego, co rzeźba grecka z realizmem. Z tego powodu nie zdecydował się na poparcie żadnej ze stron, uznając, że jeśli ludzi przestanie ciekawić pochodzenie nazwy pierwszego miesiąca roku w większości języków europejskich i nie będą już oczekiwać i świętować nadejścia nowego roku, a dwugłowe koty przestaną się rodzić być może zacznie się martwić. Jest zresztą zdania, że do zapomnienia rzymskich bogów zostało jeszcze trochę czasu i sądząc po zmierzchu Etrusków, znajdują się co najwyżej w okolicy godziny siedemnastej w lecie.
Przyszłość przyniesie natomiast kolejne bóstwa, dla których Kolej, Telewizja, czy współczesne media społecznościowe będą jedynie symbolami minionych epok. On tymczasem nie stara się wbrew samemu sobie walczyć ze zmianami, którym patronuje, bo doskonale wie, że jakieś prędzej czy później będą musiały nastąpić. Jednak ma również świadomość, że można nimi kierować i zamierza to robić, ale samodzielnie i na własnych zasadach. Nikt nie będzie mu w końcu właził w kompetencje boga zmian, wciąż zwracającego swoje dwie twarze na wschód, ku początkom i przeszłości, nawet jeśli są wspomnienia, które wygodniej byłoby wymazać, oraz na zachód, ku końcom i przyszłości, nawet jeśli ta nie napawa optymizmem.
zachód, koniec, przyszłość

historia powiązania
obecnie Nashville neutralny ekspert od naprawy zamków inżynier budownictwa mosty i drogi głównymi zapychaczami czasu i myśli fan włoskiej kultury od dłuższego czasu podający się za Amerykanina włoskiego pochodzenia
signor Gennaio
Na wstępie, mam świadomość, że to na górze to straszny bełkot, który postaram się poprawić, jak tylko przyjdzie mi coś lepszego do głowy. We wszystkich tytułach Terry Pratchett, na zdjęciach Oscar Isaac, bo przynajmniej na razie nie chce mi się szukać włoskiego aktora, który by mi pasował. Czekamy na Saturna i resztę rzymskiego panteonu. Poza tym zapraszam do wątków, Janus nie jest aż tak nieprzyjemny jak się wydaje.
I cóż, WALCZĘ, choć na razie bez większego przekonania.

21 komentarzy:

  1. [Witam serdecznie Janusa! :)
    Karta, jak i postać są naprawdę świetne! Cudownie dobrany wizerunek, bardzo dobrze rozpisana historia i genialnie przedstawiony klimat. Naprawdę śmiało mogę powiedzieć, że jedna z najlepszych KP na blogu, aż nie mogę uwierzyć, że nie czytałaś powieści. Z drugiej strony Terry Pratchett w tytule, to mówi bardzo dużo. :)
    Swoją drogą pamiętam Twojego Romulusa z Fabletown, który również był niesamowitą postacią.
    Życzę dużo dobrej zabawy, jak najdłuższego pobytu, no i rzecz jasna samych wspaniałych wątków. Koniecznie wpadnij do mnie, bo z przyjemnością porwę Cię na coś ciekawego. :)]

    - Administracja (Loki)

    OdpowiedzUsuń
  2. [Nie wiem co mógłbym napisać...bo karta jest świetna i po prostu brakuje mi słów. Świetnie oddany klimat i do tego Oscar Isaac (którego kocham po Gwiezdnych Wojnach, chociaż sama siódma część nie przypadła mi szczególnie go gustu). Ale no nie rozdrabniajmy się nad tym co mi do gustu przypadło a co nie.
    Życzę ci weny oraz wielu wspaniałych wątków :D]

    Lucek

    OdpowiedzUsuń
  3. [Dziękuję bardzo, ten oryginalny pomysł to zasługa mojej muzy (drama queen), więc przekażę jej komplementy. ;)
    Ja też nie wiem, bo serial i książka są momentami bardzo podobne, a momentami skrajnie inne, więc chyba nie ma zbytnio znaczenia kolejność. Niemniej książkę polecam, bo bardzo niebanalna. :)
    W razie czego zapraszam znów na Fable po wakacjach, bo akurat blog trochę odżyje i przejdzie drobne aktualizacje. :)
    A tymczasem wracając do wątku... Myślę, że jeśli chodzi o znajomość z przeszłości to problemu nie będzie, bo Loki sobie urzęduje w Ameryce od około X wieku. (Niebawem skończę uzupełniać podstronę z historią). Czyli mogli na siebie jakoś kiedyś wpaść nawet na samym początku pobytu Janusa w Ameryce. Mogło nawet nie być zbyt kolorowo i Loki mógł jakoś Janusa wkurzyć, oszukać itp. Za to bardzo podoba mi się myśl na wątek Janusa z Mr.Worldem, bo bóg zmian i bóg, który namawia innych do zmian - to by mogło być świetne połączenie. Nawet niekoniecznie musiałby chcieć go przekabacać na swoją stronę, a nawet zwyczajnie sobie z nim porozmawiać. No bo kto jak kto, ale Janus najlepiej wie, że przed przyszłością się nie da uciec, prawda?]

    - Loki

    OdpowiedzUsuń
  4. [Cześć! Naprawdę się starałam i dużo czasu włożyłam w napisanie tej karty, cieszę się że pozytywnie ją odebrałaś. (choć obawiałam się, że zbyt ją przeidealizowałam!)
    A ja lubię wyzwania i bardzo chętnie coś napiszę z Janusem, który zresztą wydaje mi się wyjątkowo interesujący. Więc jeśli tylko masz ochotę, to ja jestem jak najbardziej na taak. Skoro oboje są Neutralni, to może jakoś się o to zaczepimy?]

    MATKA ZIEMIA, Flora

    OdpowiedzUsuń
  5. [Zanim odpowiem na komentarz muszę wspomnieć, że twoja karta zrobiła na mnie ogromne wrażenie. Stwierdzając, że ja tak nie umiem postawiłam na minimalizm. ^^"
    A teraz, dziękuję za powitanie. Należę do grupy fanów mitologi greckiej, więc ciężko było mi się przestawić na rzymską, a nie chciałam nic popsuć w postaci, więc ograniczyłam się nieco, po prostu. Tak, czy inaczej cieszę się, że można uznać, że Ares wyszedł nieźle.]

    Ares

    OdpowiedzUsuń
  6. [Podoba mi się. Może Janus akurat projektowałby nową drogę w Sioux Falls? Akurat przechodziłaby ona także przez las, a więc konieczna byłaby wycinka drzew. Mógłby powstać między nimi dość ognisty konflikt. Później tak sobie myślę, że mogliby pójść na kompromis i Flora mogłaby pomóc mu zaprojektować drogę tak aby nie doszło do wycinki? c:]

    MATKA ZIEMIA

    OdpowiedzUsuń
  7. [Przepięknie napisana karta, naprawdę podziwiam. I dziękuję za powitanie. Żeby Thor nie okazał się kompletnym głupkiem, musiałam wprowadzić trochę dramatu w jego życie, mam nadzieję, że nie przesadziłam.
    A z Janusem chętnie coś napiszemy, chociaż na razie w głowie pustka. Chyba, że chciałby wpaść do Thora na butelkę (ewentualnie kilka.. dziesiąt) wina? :D]

    Thor & Hel

    OdpowiedzUsuń
  8. [Mi właściwie też coś przychodzi do głowy. Skoro inżynier budownictwa, to może mogliby stawiać chałupę jakoś razem? Thor na pewno nie bawiłby się w zatrudnianie ludzi, stawiałby sam, więc pomoc by się przydała. Taki tam kolejny element wspólnej historii.
    A co do teraźniejszości, trzeba by na czymś konkretnym ją oprzeć, samo wino nie wystarczy ;) Może... Janus postanowiłby zająć jakoś Thora, wiedząc o ostatnim samobójstwie i o tym jak ledwo się teraz trzyma, więc zaproponowałby mu jakąś kolejną robotę? Młotek Thor potrzebuje zajęcia.]

    Thor

    OdpowiedzUsuń
  9. [Książkowa Ostara niewiele różniła się, pod względem świetności, od serialowej. No, trochę wyglądem, ale Kristin fenomenalnie dała sobie radę.
    Dziękuję za powitanie i miłe słowa, sama muszę pochwalić Janusa bo przy moim bełkocie w karcie (w sumie jakim bełkocie, nic tam nie ma) Twoja jest napisana super, a postać wykreowałaś? naprawdę pomysłowo. Mam nadzieję, że ludzie nigdy nie zapomną skąd wzięła się nazwa jego miesiąca, chociaż w przypadku Ostary zapomnieli nawet o jej dniu... Ludzie to szuje jednak.
    Również życzę wielu wątków, a jeśli chcesz jakiś napisać z moją uroczo słodką panią, dopóki jej nie wkurzysz oczywiście, to zapraszam :)]

    Eostre

    OdpowiedzUsuń
  10. [Od pojawienia się Twojej karty nie mogłam się doczekać wolnej chwili, w której na spokojnie ją sobie przeczytam i będę mogła Cię porwać do wątku. Już wtedy sobie wymyśliłam, że zaproszę Cię do Persefony, więc czuj się do niej zaproszona. ;)
    Chyba trochę nam się rozmija koncepcja greckich i rzymskich bogów - Ty chyba widzisz ich oddzielnie, ja ich ze sobą łączę, ale... może w tej sprawie się jakoś dogadamy. ;)
    Hej. Podziwiam za kreację Janusa. Widziałam go chyba na wcześniejszych blogach o podobnej tematyce, dobrze pamiętam? Ale chyba nie miałyśmy przyjemności.
    Mam nadzieję, że się to zmieni, bo chociaż nie mam za bardzo jeszcze żadnego konkretnego pomysłu, to bardzo chętnie zaproszę na wątek.
    Powodzenia z Janusem. :)]

    Persefona & co.

    OdpowiedzUsuń
  11. [Trochę z opóźnieniem odpisuję, ale zajmowałam się tylko bieżącymi sprawami. A nasz pomysł jest na tyle ciekawy, że nie chciałam odpisywać na szybko. ;)
    Zatem...
    Bardzo podoba mi się spotkanie w terenie, bo to takie bardzo w stylu mr.Worlda - zjawić się niespodziewanie i w niby zwyczajnych okolicznościach. Przyszło mi też do głowy coś jeszcze, tylko ostrzegam - ten pomysł bardzo mocno zaspoileruje serial i książkę. Janus z racji swoich zdolności mógłby być sporym zagrożeniem i dla Worlda i dla Odyna. Po pierwsze ze względu na zdolność dostrzegania przeszłości i przyszłości, a także przez to, że był bogiem układów sojuszniczych. Mógłby w takim razie jako jeden z nielicznych wiedzieć, że tak naprawdę wszystko co się obecnie dzieje nie jest takie czarno-białe i wcale nie chodzi tylko o wojnę. Mógłby mieć świadomość, że za całą wojną kryje się układ Lokiego i Odyna, a także widzieć jedną z możliwych przyszłości (bo jednak chcę na blogu odejść trochę od kanonu dlatego to dokąd będzie zmierzał World będę kreować wraz z wątkami :)). W tym wypadku Janus mógłby bardzo, ale to bardzo pokrzyżować wszystkie plany, jeśli zrezygnowałby z neutralności. Co o tym sądzisz?
    Myślę, że World mógłby odwiedzić Janusa wręcz w pierwszej kolejności, by przekonać się, że Janus nie zechce się wtrącić. I tu moglibyśmy dać takie niezobowiązujące spotkanie w terenie. Później ewentualnie zdecydowaliby się spotkać w bardziej spokojnym miejscu... no i tutaj w zależności od tego jak potoczyłaby się ich rozmowa, można różnie rozwinąć wątek. World może zaproponować Janusowi jakąś przysługę w zamian za jego neutralność. Albo to Janus może spróbować postawić Worldowi jakiś warunek lub warunki. ;)]

    - Loki

    OdpowiedzUsuń
  12. [Postać i karta są absolutnie wspaniałe, uwielbiam takie postacie, z tak cudownie dopracowaną historią. :D
    Dlatego koniecznie wpadam się przywitać i porwać na wątek, o ile tylko masz chęć. ;) Myślę, że mogłybyśmy coś ciekawego wymyślić między Janusem, a Cromem, bo łączyłby ich podbój Brytanii przez Rzymian. Ewentualnie chętnie zaproszę Cię też do mojego szamana. :)]

    Crom & Narfi

    OdpowiedzUsuń
  13. [Bardzo dziękuję za słowa otuchy i również życzę udanych wątków! Postać świetnie wykreowana. Karta opublikowana w piątek, a jak wiemy ten dzień rozpoczyna weekend, więc bóg początków również wpasował się w kalendarz. Może Janus zastanowi się nad tym, by nie przejść na stronę Starych Bogów? Drzwi dla niego zawsze są otwarte...]

    JOWISZ, BY RZYM MÓGŁ KRÓLOWAĆ W TYM KOMENTARZU

    OdpowiedzUsuń
  14. [Dokładnie tak. :)
    Myślę, że World raczej dopuszczałby taką ewentualność. Skoro Janus musi mniej więcej wiedzieć co chce zobaczyć, to raczej nie spodziewałby się, że World jest kimś innym. Za to mógłby mieć dziwne zaskoczenie, że World jakby nie posiada przeszłości. Co prawda nowi bogowie pojawiają się nagle, ale zwykle to trochę trwa nim staną się potężni. A World pojawił się praktycznie na pstryk. Za to co do konkretnych wydarzeń - Janus prędzej mógłby zobaczyć coś ciekawego w przyszłości.
    Tutaj jak chcesz mogę Ci zaspoilerować kilka ewentualnych wydarzeń, które Janus mógłby dostrzec i najwyżej wybrałabyś sobie jakieś najciekawsze. :)
    I można będzie zaczynać. :)]

    - Loki

    OdpowiedzUsuń
  15. [Pasuje mi pomysł ze znajomością z przeszłości. Może nie rozwijałabym tego jakoś bardzo, ale możemy uznać, że faktycznie się kiedyś poznali. A jeśli Janus ma ochotę niespodziewanie zjawić się u niej na przyjęciu, bo akurat będzie w okolicy, to zapraszam! Nie mam w planach takiego wątku, z akcją na przyjęciu właśnie, więc chętnie bym go napisała. Także mamy już punkt zaczepienia i miejsce akcji, pozostaje pytanie - czy Janus faktycznie zjawiłby się u Ostary przypadkiem, czy jednak miał jakiś cel?]

    Eostre

    OdpowiedzUsuń
  16. [Myślę, że Janus mógłby wiedzieć o całej sprawie i sam pojawić się u Thora. Ten Młotek nikomu by nie powiedział i nikogo nie prosiłby o pomoc, dlatego taka terapia w formie pracy fizycznej byłaby dla niego idealna. Jeśli możesz, to proszę zacznij, ja już mam kilka na głowie, jeśli nie, to jakoś się dogadamy ;)]

    Thor

    OdpowiedzUsuń
  17. [tak się zastanawiam, co powiedziałby twój Janus na taką Nike/Wiktorię, która niby jest starym bogiem, a jednak nowym, też będzie miała tyle z rzeczywistością wspólnego? :D jak myślisz, uda nam się jakiś wątek ukręcić z tej dwójki?]

    Nike(Wikusia)

    OdpowiedzUsuń
  18. [Wysłałam garść spoilerów na maila, mam nadzieję, że wszystko jest zrozumiale :)]

    - Loki

    OdpowiedzUsuń
  19. [No to w takim razie postaram się na dniach zacząć, bo taki pomysł jak najbardziej mi pasuje.]

    Eostre

    OdpowiedzUsuń
  20. [Sama masz fantastycznie rozbudowaną kartę i podstronę z historią, więc chyba by Ci się chciało. ;)
    Co do Croma to ironia jest taka, że mitologia celtycka jest tak bardzo pokręcona, że najbardziej krwawa postać jest jednocześnie najmniej patologiczna. xD
    Ja to widzę tak - Crom jest dość stary i dla niego jego własny panteon to "najeźdźcy", ale póki mu nie próbują wchodzić w kompetencje i wtrącać się w jego sprawy, to on jest nastawiony bardzo neutralnie. Jedynie z religią chrześcijańską jest w relacji bardzo negatywnej, bo święty Patryk zniszczył mu jego kamienny krąg. Dlatego w kwestii bogów rzymskich pewnie średnio by go obchodzili, póki by jakoś go nie sprowokowali. Janus wydaje mi się dość spokojnym bogiem, więc raczej Crom by nie darzył go jakąś szczególną niechęcią. Pewnie początkowo by był negatywnie nastawiony, bo jednak "obcy" i "najeźdźca", ale dość szybko by mógł stwierdzić, że może i obcy, ale całkiem w porządku. Dlatego ja bym się skłaniała raczej ku opcji początkowej niechęci, która z czasem zanikała i teraz są raczej przyjaźnie do siebie nastawieni.
    W sprawie neutralności to Crom ma swoje Halloween i jest mu dobrze tak jak jest. Pewnie jakby go postawić pod ścianą i kazać wybierać stronę, wybrałby nowych bogów, bo starzy mogliby chcieć mu się wtrącać w jego cudownie komercyjne święto, a to byłoby mu nie na rękę. Za to z Janusem by się chętnie spotkał. Może nawet uważałby, że skoro Janus wie dużo na różne tematy, to ma coś ciekawego do przekazania w sprawie wojny i tak dalej.
    Odległość to też nie problem, bo Crom bywa w Nashville, bo przyjaźni się z Persefoną, która tam mieszka. Czyli jak najbardziej mi takie spotkanie między nimi pasuje. :)]

    Crom

    OdpowiedzUsuń
  21. [Okej, rozumiem. Jak najbardziej ma to sens, a moja Persefona raczej nie będzie miała nic przeciwko temu, aby być nazywaną również swoim rzymskim imieniem. :)
    Zaczęłam myśleć trochę nad pomysłem na nas (dlatego tak długo się nie odzywałam) i w sumie przed chwilą wpadłam na coś takiego:
    Persefona od niedawna jest prezesem firmy, ma trochę problemów finansowych, bo za dużo zmian było do wprowadzenia, za mało funduszy i trzeba mocno kombinować - acz nie na finansach opierać nam się będzie wątek.
    Janus jest bogiem umów, co okazać się jej może bardzo przydatne. W końcu interes opiera się na kolejnych umowach, a gdyby miała przy sobie kogoś, kto potrafiłby się zatroszczyć o to, by umowy były korzystne dla firmy - w końcu zaczęłaby wychodzić na prostą.
    Możemy tutaj rzeczywiście wrzucić też pomysł z powiązaniem między Persefoną a Joturną - znały się, nawet lubiły. Teraz, gdy Persefona usłyszała, że Joturna razem z Janusem są w Nashville - nic, tylko odnowić starą znajomość.
    Oczywiście nie zdziwiłabym się też, gdyby Janus na dzień dobry odmówił, bo przecież nie tym zajmuje się z zawodu - ale może jednak uda jej się go namówić jakoś do współpracy.
    Mam nadzieję, że ta plątanina jest chociaż trochę zrozumiała - i daj znać, co o tym myślisz. ;)
    I mam jeszcze pytanie zupełnie niedotyczące postaci. Przy aktualizacji swoich kart zatrzymałam się na powiązaniach - czy miałabyś coś przeciwko, abym zainspirowała się Twoimi powiązaniami? Nie pytam o podanie kodu, bo sama umiem go napisać i efekt nie będzie też kropka w kropkę taki sam, choć nadal dość podobny. Chodzi mi jedynie inspirację estetyczną. ;)]

    Persefona

    OdpowiedzUsuń